Του Σωκράτη Βαρδάκη*
Λίγες μόνο μέρες έμειναν πριν το πρώτο κουδούνι, ωστόσο η κυβέρνηση φαίνεται να αγνοεί επιδεικτικά τα καμπανάκια των ειδικών.
Την ώρα που το 4ο κύμα της πανδημίας σαρώνει τη χώρα και οι προβλέψεις των επιστημόνων κάνουν λόγο για περαιτέρω αύξηση των κρουσμάτων, λόγω και της υψηλής μεταδοτικότητας των μεταλλάξεων, τα σχολεία ανοίγουν με μαθητές και εκπαιδευτικούς να είναι πιο εκτεθειμένοι από ποτέ.
Καμία μείωση των μαθητών ανά τμήμα. Οι μαθητές θα αρκεστούν σε self-test και το τμήμα θα κλείνει μόνο αν νοσήσουν οι μισοί μαθητές συν ένας. Μια τάξη, δηλαδή, 20 μαθητών, ακόμα και με 10 επιβεβαιωμένα κρούσματα που έχουν συναναστραφεί καθημερινά για ώρες με τους συμμαθητές τους, θα λειτουργεί κανονικά. Καταλαβαίνουμε τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό, όταν η πλειοψηφία των μαθητών είναι ανεμβολίαστοι, με τους κάτω των 12 ετών να μην μπορούν να κάνουν ακόμα εμβόλιο; Τι μπορεί να συνεπάγεται για τους ίδιους, τις οικογένειές τους, άτομα που μπορεί να ανήκουν σε ευπαθή ομάδα και να βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο;
Την ίδια στιγμή, η Κυβέρνηση παραμένει φειδωλή στις ουσιαστικές ανάγκες των σχολείων. Εξ ου και ο περίφημος κόφτης σε παράλληλες στηρίξεις, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό και σχολικούς νοσηλευτές φέτος. Μέχρι δύο. Άντε τρεις αν υπάρχει εξαιρετική ανάγκη. Τι κι αν σε μια σχολική μονάδα μπορεί να είναι 4 τα παιδιά που χρήζουν παράλληλης στήριξης; Αυτό δεν ενδιαφέρει το Υπουργείο Παιδείας. Κι ας είναι και αντιεκπαιδευτικό και αντιεπιστημονικό. Κι ας αντιβαίνει στην παροχή ίσων δικαιωμάτων στην εκπαιδευτική διαδικασία για όλους τους μαθητές. Η κυρία Κεραμέως κρατάει το τεφτέρι της και κόβει. Περικόπτει παράλληλες στηρίξεις, περικόπτει δικαιώματα, περικόπτει όνειρα.
Κόφτης και στους εισακτέους στην τριτοβάθμια φέτος. Πάνω από 40.000 υποψήφιοι συνετρίβησαν πάνω στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, την οποία υποστήριζε σθεναρά η κυβέρνηση, μέχρι την κατακραυγή. Τώρα, μαθαίνουμε, υπάρχουν δεύτερες σκέψεις, για αλλαγή των συντελεστών. Αφού ποδοπάτησαν τα όνειρα χιλιάδων υποψηφίων, αφού αγνόησαν επιδεικτικά τους βιοπαλαιστές τελειόφοιτους των εσπερινών λυκείων, που είδαν τους κόπους και τις θυσίες τους να πηγαίνουν στράφι. Η κυρία Κεραμέως μετέτρεψε χιλιάδες υποψηφίους σε πειραματόζωα, για να τους «απεγκλωβίσει από τα πανεπιστήμια», όπως μας είπε, δίχως ίχνος ενσυναίσθησης.
Από πού άραγε απεγκλωβίστηκαν οι 40.000 αυτοί υποψήφιοι; Από την προοπτική να φοιτήσουν στα δημόσια ελληνικά Πανεπιστήμια, που στις αξιολογικές λίστες κατατάσσονται σε υψηλότατες θέσεις παγκοσμίως; Για να στραφούν πού; Στα προσφιλή της κυβέρνησης ιδιωτικά κολλέγια, τα οποία με νόμο φρόντισαν να τους παρέχουν ισάξια πτυχία και τα οποία ναι μεν βρίσκονται στον πάτο της κατάταξης, όμως σε αυτά η μόνη βάση εισαγωγής είναι το γεμάτο πορτοφόλι;
Φανταζόμαστε πως το επόμενο βήμα της «εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης» του κυρίου Μητσοτάκη θα είναι ο «απεγκλωβισμός» των καθηγητών από τα τμήματα που άφησε χωρίς εισακτέους και στη συνέχεια ο «απεγκλωβισμός» των τοπικών κοινωνιών από τα πανεπιστήμια που θα αρχίσουν να υπολειτουργούν και να ερημώνουν.
Βρισκόμαστε κάτω από τον πάτο του βαρελιού και ο χειμώνας που έρχεται θα είναι δύσκολος από κάθε άποψη. Το σίγουρο είναι πως η ανοχή έχει προ πολλού εξαντληθεί και είναι ώρα ο καθένας να αναλάβει την ευθύνη που του αναλογεί. Να είναι σίγουρος ο κ. Μητσοτάκης πως δεν θα κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια, να παρακολουθούμε σε ζωντανή μετάδοση, πώς μία κυβέρνηση, δέσμια των συμφερόντων, που την κρατούν στην εξουσία, διαλύει τη δημόσια παιδεία μιας χώρας.
*Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Ηρακλείου